2011. április 20., szerda

A csokoládé fajtái


Napjainkban a csokoládé gyártók széleskörű kínálattal rendelkeznek. Egyre többféle ízesítésű csokoládét dobnak piacra, törekednek az egyedi csokoládék gyártására. Most nem szeretném felsorolni a különböző csokoládégyárak milyen típusú és ízesítésű csokoládét állítanak elő, hanem az általános csoportosítást szeretném ismertetni veletek, valamint a jellemzőit röviden.

1.      Sötét vagy keserű csokoládé


Az előírások szerint a keserű csokoládé legalább 30 % kakaótartalommal kell rendelkezzen, viszont mivel egyre igényesebbek vagyunk jobban szeretjük a 60 % kakaótartalmú csokoládét, de elvárt a 70-80 % - os is.  Azokban a boltokban, ahol csak különleges csokoládét árusítanak, 98 % kakaótartalmú csokit is lehet találni. Ezekben az első osztályú csokoládékban kevés a cukortartalom.

2.     Tejcsokoládé
A tejcsokoládé jobb minőségében 40 % kakaót tartalmaz, viszont a tömegfogyasztásra szánt csokoládék maximum 20 % kakaótartalmúak, aminek következtében nagyon magas a cukortartalom, ami elérheti az 50 %-ot is.

3.     Couverture
A kakaóvajtartalma miatt sima és fényes felületű, emiatt alkalmas bevonásra. Csak hivatásos cukrászok használják ezt a fajta csokoládét bevonásra
  
4.     Bevonó csokoládé
Nem szabad összetéveszteni az étcsokoládéval, mivel ebben a kakaóvaj egy részét pálmaolajjal helyettesítik, és feltűnően olcsóbb, mint az étcsokoládé. Alkalmas csokoládédíszek illetve sütemények bevonására, viszont az íze nem olyan jellegzetes, mint az étcsokoládénak.

5.     Étcsokoládé
Az étcsokoládé kakaótartalma legalább 43 %-os, jellegzetes íze van a benne levő növényi olajoknak és ízesítőknek köszönhetően.

6.     Fehér csokoládé
Valójában nem is nevezhető csokoládénak, hiszen
tejet, cukrot, kakaóvajat és növényi olajt tartalmaz, 
viszont kakaótartalma egyáltalán nincs.

7.     Organikus csokoládé
A legdrágább csokoládé, mivel minőségi termék, magas a kakaótartalma, tartósítószert nem használnak a készítésénél, illetve környezetbarát eljárásokkal készül.

Tudva a fenti információkat mennyire fog változni a csokoládévásárlási szokásotok, illetve meg fogjátok nézni az összetételét vásárlás előtt? Én személy szerint az íze után választom a csokoládékat, viszont a fentiek tudatában odafigyelek egy kicsit a kakaótartalomra is.
 A kedvenc csokoládéim a Milka Noisette illetve a Milka Dessert, de soha nem néztem meg, hogy mit tartalmaz. Nektek mi a kedvenc csokoládétok?

5 megjegyzés:

  1. Soha nem voltam túlzottan édesszájú, mindig is inkább chipset ettem.

    Kiskoromban a fehércsoki volt a kedvencem, de azt már túl édesnek találtam pár évvel később.

    A kedvenc csokim a robbanócukros Milka (nem ízre, csak szeretem, ahogy pattog), de mivel az nincsen, ezért leginkább vaníliás és marcipános Rittert választok.

    VálaszTörlés
  2. Nekem a szénhidráttartalmát kell megnéznem, mivel aszerint adok be inzulint.

    Abban azért nincs nagy különbség 48-59% között láttam eddig, az átlag 52-55% között van, szóval számolhatunk kb. a felével.

    VálaszTörlés
  3. En egy idoben nagyon ra voltam kattanva a joghurtos csokikra, a Milka es Ritter Sport ilyen izu csokijait zabaltam leginkabb :)
    A tavaly voltam Belgiumban es ott probaltam ki par igazi csokolade kulonlegesseget, nem gyoztem csorogtatni a nyalam :) a sok csokibolt kirakata lattan :)

    VálaszTörlés
  4. Kedvenc csokim a Milka, es elsosorban a toltott verzioi. Mindegyre megjelenik valami uj iz, meg szoktam kostolni, de elsosorban a gyumolcsosok, meg a mentas, amit imadok. Nem igazan szoktam megnezni az osszetevoit, tejcsoki legyen az a fo. Imadom a csokoladet!

    VálaszTörlés
  5. Jó lenne, ha iskolákban tanítanák a különböző ennivalók jótékony és káros hatásait egyaránt, hogy legyünk tisztába azzal, hogy mit eszünk és milyen hatása lesz az életünkre.

    Septifos-Septonic

    VálaszTörlés